Sepanjang tahun ini, saya mendapati mata pelajaran Sains merupakan satu mata pelajaran yang disukai oleh murid Tahun 3 Merah. Hal ini disebabkan oleh mata pelajaran Sains merupakan sebuah proses pengumpulan ilmu atau maklumat dan penyusunannya. Mata pelajaran Sains Tahun 3 merupakan satu mata pelajaran yang berkaitan rapat dengan kehidupan harian, murid-murid dapat mengenal pasti ciri-ciri luaran haiwan atau tumbuhan dan cara membuat kumpulan untuk memisahkan mereka. Murid-murid juga akan belajar pengetahuan tentang magnet, elektrik,spring, penyerapan, tanah dan bahan-bahan percampuran. Refleksi ini akan ditulis berdasarkan setiap topik yang ada pada sukatan mata pelajaran tersebut.
Haiwan
Mengenal pasti ciri-ciri luaran tentang haiwan dan memisahkan haiwan dalam kumpulan mengikut ciri-ciri luarannya merupakan objektif pengajaran topik ini. Dalam topik ini, saya memperkenalkan ciri-ciri luaran haiwan dengan menggunakan kad gambar. Melalui pengajaran topik ini, saya mendapati murid-murid tertarik kepada gambar-gambar yang berwarna-warni. Penggunaan kad gambar membantu mengajar dengan lebih mudah. Masalah mengajar yang saya hadapi pada topik ini ialah murid-murid sukar mengingati nama ciri-ciri luaran haiwan dalam bahasa Inggeris. Untuk membantu mereka mengingatkannya, saya menyediakan satu sudut bacaan untuk Sains di dalam kelas tersebut. Saya memaparkan gambar ciri-ciri luaran dan perkataan dalam bahasa Inggeris. Saya meminta murid menghafal nama ciri-ciri luaran haiwan dan bersedia menjawab soalan saya yang berkenaan dengannya semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Mereka sangat suka menjawab soalan saya kerana saya akan memberi stiker kartun sebagai ganjaran.
Tumbuhan
Objektif pengajaran ini ialah mengenal pasti ciri-ciri luaran tentang tumbuhan dan memisahkan tumbuhan dalam kumpulan mengikut ciri-ciri luarannya. Dalam topik ini, saya memperkenalkan ciri-ciri luaran tumbuhan dengan menggunakan bahan sebenar. Saya membawa sebuah Balsamine masuk ke kelas dan menunjukkan mereka ciri-ciri luaran tumbuhan. Murid-murid berminat untuk belajar semasa melihat barang sebenar. Selain itu, saya juga membawa mereka keluar dari kelas dan mencari tumbuhan di dalam sekolah. Cara ini sangat menarik perhatian mereka terhadap pengajaran saya pada hari itu. Walaupun ada sedikit masalah disiplin berlaku semasa membawa mereka keluar dari kelas, tetapi mencari tumbuhan dalam sekolah merupakan satu cara mengajar yang baik. Saya juga menghadapi masalah yang sama semasa mengajar nama ciri-ciri luaran tumbuhan dalam bahasa Inggeris. Namun, masalah tersebut diatasi dengan tindakan yang sama semasa saya mengajar topik sebelumnya. Hal ini menjadi satu adat semasa saya mengajar dalam kelas ini, iaitu memberi stiker kartun sebagai ganjaran semasa murid dapat menjawab soalan saya. Walaupun balanja kos untuk membeli stiker kartun, tetapi ganjaran yang saya beri memang meningkatkan keinginan belajar dalam kalangan murid Tahun 3.
Magnet
Objektif topik ini ialah:
- magnet boleh menarik atau menolak di antara satu lain
- keperluan untuk mengendalikan magnet dengan betul
- magnet menarik beberapa bahan-bahan
- magnet telah strenghts berbeza
- penggunaan yang berbeza daripada magnet
Elektrik
Objektif topik ini ialah:
- bagaimana untuk membuat mentol dalam litar cerah dan pemalap
- mengenal pasti bahan-bahan mengalirkan elektrik
- suis digunakan untuk melengkapkan litar
Spring
Objektif topik ini ialah:
- spring akan kembali ke saiz asal
- regangan spring berbeza
- penggunaan spring
Penyerapan
Objektif topik ini ialah:
- mengenal pasti bahan yang boleh menyerap air
- beberapa bahan yang boleh menyerap air yang lebih daripada orang lain
- penggunaan keupayaan bahan-bahan untuk menyerap air
Tanah
Objektif topik ini ialah:
- tanah terdiri daripada apa
- aliran air melalui jenis tanah
- tanah tertentu adalah lebih sesuai untuk pertumbuhan tumbuhan
Bahan-bahan percampuran
Objektif topik ini ialah:
- bahan yang berbeza mempunyai sifat yang berbeza
- sesetengah bahan tidak selamat dan perlu dikendalikan dengan berhati-hati
- campuran bahan-bahan boleh dipisahkan
Pada permulaan, saya membuat perjelasan kepada murid tentang bahan yang berbeza mempunyai sifat yang berbeza. Namun, semasa saya minta mereka menjelaskan sifat garam, mereka tidak dapat memberi jawapan yang wajar. Untuk mengatasi masalah pengetahuan mereka tentang sifat bahan, saya menggunakan aktiviti pemerhatian. Melalui pengajaran tersebut, saya mengetahui bahawa aktiviti pemerhatian merupakan aktiviti yang sesuai dijalankan untuk memerhati sifat bahan. Hal ini dibuktikan dengan pelaksanaan aktiviti tersebut semasa prose pengajaran dan pembelajaran topik ini. Murid-murid diberi peluang membuat pemerhatian melalui aktiviti melihat, menyentuh, menghisap dan merasa. Aktiviti-aktiviti tersebut mengambil masa yang banyak, tetapi memudahkan murid mengetahui sifat bahan yang berbeza. Selepas aktiviti pemerhatian, murid dapat menjelaskan sifat bahan yang saya tunjukkan dengan jawapan yang sesuai. Selain itu, saya menggunakan aktiviti melukis dan mewarna untuk memperkenalkan tanda bahan tidak selamat. Saya juga meminta murid mencari barang yang ada tanda tidak selamat dan menyenaraikannya.
Campuran bahan-bahan boleh dipisahkan merupakan satu sub-topik yang merangkumi kebanyakan pengetahuan murid terhadap mata pelajaran Sains pada Tahap 1. Hal ini disebabkan oleh cara yang digunakan untuk memisahkan campuran bahan-bahan adalah berlainan dan berbeza mengikut bahan-bahan yang dicampur. Misalnya, campuran klip kertas dengan pasir, kita boleh menggunakan penayak ataupun magnet untuk memisahkannya, tetapi mana satu yang lebih sesuai dan mudah. Seperkara lagi, campuran bola plastik kecil dengan guli, mengapa kita boleh memisahkannya dengan air. Hal-hal tersebut meminta murid mempunyai pengetahuan asas tentang sifat bahan dan juga cara berfikir yang munasabah.
Maklumat berikut ialah Huraian Sukatan Sains Tahun 3 yang saya dapati dari internet.
http://www.moe.gov.my/bpk/sp_hsp/sains/kbsr/hsp_sc_y3.pdf
Maklumat berikut ialah Huraian Sukatan Sains Tahun 3 yang saya dapati dari internet.
http://www.moe.gov.my/bpk/sp_hsp/sains/kbsr/hsp_sc_y3.pdf